Tuesday, February 24, 2009

SAHIH MUSLIM-M 17-KITAB NIKAH

Dalam Siri Kuliah Kitab Sahih Muslim, kami telah menyiapkan 3 bahagian ini, iaitu ;

  • "Siri Muqadimah Sahih Muslim", dalam bentuk MP3, 5 CD berharga RM60, dirakamkan melalui 20 siri kuliah yang mana pengisiannya memfokuskan kepada Ilmu Mustalah Hadith dan perkara yg berkaitan dengannya.

  • "Kitab Puasa" dalam bentuk MP3, 2 CD berharga RM24

  • "Kitab Nikah" dalam bentuk VCD, 21 keping CD-RM105 yang dirakamkan melalui 13 siri kuliah.

*Antara isu yg juga menarik adalah kupasan umur Aisyah semasa berkahwin dgn nabi saw. Benarkah beliau berkahwin pada umur 7 tahun dan bersama dengan nabi saw pada umur 9 tahun?

*Siri-siri kuliah seterusnya akan disiapkan InsyaAllah. Projek ini fokus pertamanya adalah penghasilan Kuliah dalam bentuk VCD, kemudian DVD dan akhirnya mp3.

SAHIH BUKHARI- Senarai Kitab - Kitab yang telah disiapkan

Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah, diberi kesempatan utk menulis sedikit sebanyak ttg koleksi kuliah2 maulana asri yusuf. Di sini sy membawa senarai2 kuliah hadith sahih bukhari yg disampaikan oleh maulana asri yusuf yg mana telah disiapkan terbitannya.

FORMAT MP3: HARGA RM 12 SETIAP 1 CD

Format mp3 ini telah disiapkan dari siri muqaddimah sahih bukhari hingga kitab puasa. Setiap pembelian 4 cd mp3 keatas akan mendapat potongan rm 2 bagi setiap cd. Dicadangkan supaya membeli bermula dari siri muqaddimah dan seterusnya. Siri kuliah awal sahih bukhari ini tiada dlm format vcd kerana kuliah ini bermula dari tahun 93/94 lagi dimana pd masa tu tak de lagi video2 ni. Kebanyakkan bahan kita convertkan dari kaset ke mp3. gambar diatas adalh contoh cover yg format mp3.

1. Muqaddimah sahih bukhari --->1cd
2. Bab permulaan wahyu (بدْءِ الْوحْيِ)--->1cd
3. Kitab iman(كِتَاب الْإِيمَانِ)--->3cd
4. Kitab 'ilm (كِتَاب الْعِلْمِ) --->3cd
5. Kitab wudu'(كِتَاب الْوُضُوءِ) --->2cd
6. Kitab mandi(كِتَاب الْغُسْلِ) --->1cd
7. Kitab haid(كِتَاب الْحَيْضِ)+Kitab tayammum(كِتَاب التَّيَمُّمِ) --->2cd
8. Kitab solat(كِتَاب الصَّلَاةِ) --->3cd
9. Kitab waktu2 solat(مَوَاقِيتِ الصَّلَاةِ) --->1cd
10. Kitab azan(كِتَاب الْأَذَانِ) --->2cd
11. Kitab Jumaat(كِتَاب الْجُمُعَةِ) --->4cd
12. Kitab jenazah(كِتَاب الْجَنَائِزِ) --->2cd
13. Kitab zakat(كِتَاب الزَّكَاةِ) --->2cd
14. Kitab haji(كِتَاب الْحَجِّ) --->4cd
15. Kitab puasa(كِتَاب الصَّوْمِ) --->1cd
Jumlah semua mp3 yg disiapkan adalah 28 keping. Yang seterusnya insyaAllah akan menyusul.

FORMAT VCD/DVD: HARGA RM 5 BAGI 1 VCD.RM 15 BAGI 1 DVD

Siri kuliah Bukhari menggunakn format vcd hanya bermula sekitar tahun 2003/2004 sahaja hingga sekarang. Kami menjualnya secara kitab-kitab dan bukannya satu2. Jadi kebiasaannya setiap kitab mengandungi paling kurang 7 vcd hingga berpuluh vcd. Tujuan dijual secara kitab supaya kaum muslimin boleh mengikuti pengajian hadith maulana secara lengkap bagai setiap kitab dan bukannya situ sikit, sini sikit. Kita mahu para pendengar menghabiskan satu2 kitab dalam sahihain secara sempurna. Antara yg telah disiapkan spt:


1. Kitab minta izin(كِتَاب الِاسْتِئْذَانِ)-7vcd berharga rm 35
2. Kitab doa/permohonan(كِتَاب الدَّعَوَاتِ)-10vcd berharga rm 50
3. Kitab riqaq(كِتَاب الرِّقَاقِ)
4. Kitab hudud(كِتَاب الْحُدُودِ)-11 vcd berharga rm 55
5. Kitab fitnah2(كِتَاب الْفِتَنِ)-12 vcd berharga rm 60

Kitab2 seterusnya dalam proses. Setakat ni, bagi kuliah2 diatas sy hanya sempat membuat vcd dan dvd sahaja. Format mp3 akan diusahakan akan datang. Harga boleh dirunding dengan pembelian yg banyak.

SAHIH BUKHARI (B 58-kitab Adab & B 59- Kitab Isti'zan)- VCD

Assalamualaikum wbt.

Siri pengajian talaqqi syarah sahih Bukhari oleh maulana Asri yang telah disiapkan pada kali ini adalah kitabul adab dan kitabul isti'zan. Kitabul adab membicarakan ttg adab2 yang mana menghasilkan 11 vcd dalam beberapa bulan. Rakaman videonya hanya bermula pada bab بَاب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسِّرُوا وَلَا تُعَسِّرُوا وَكَانَ يُحِبُّ التَّخْفِيفَ وَالْيُسْرَ عَلَى النَّاسِ sehingga akhir bab.B 58 adalah kod bagi kitab sahih bukhari iaitu kitab ke 58 berdasarkan susunan edisi maktabah syamilah, begitulah seterusnya.

Manakala kitab isti'zan pula adalah kitab yg menbicarakan ttg perihal meminta izin. Kitab ini mengandungi 7 vcd dlm masa 1 bulan pengajian. Kitab ini dimulakn dengan bab بَاب بَدْءِ السَّلَامِي dan diakhiri dengan bab بَاب مَا جَاءَ فِي الْبِنَاءِ.

Dicadangkan supaya mendapatkan kedua2nya sekali kerana pada akhir kitab adab, maulana Asri telah memulakan sedikit perbahasan kitab isti'zan. Harga B58- rm 55 dan B59- rm 35. Tetapi jika dibeli kedua2nya sekali, harganya adalah hanya rm 80 dari asalnya rm 90.